November 23, 2010

Menjahit Manik ❤

Since there's only a few days left before my sister's graduation day, my mom sort of busy finding the right 'manik' or shall i call them BLINK for my sister's baju kurung. kalau hantar kedai, it will cost like RM50. RM50 hanya untuk kedua lengan baju. belum masuk dengan manik di dada atau manik di bawah.

since my mom banyak juga join classes dari membuat bakul guna surat khabar mahupun buat bantal kecil-kecil untuk sofa termasuklah belajar menjahit manik di baju, so this is a big opportunity. but, manik sangat mahal di pasaran. and still masih belum jumpa the right manik.

i was so eager to learn about this. like since last year kot? but last year mana ada masa nak belajar dengan my lazy bump bump head ni apekes la kan nak belajar :P since this is my semester break and i was like bored to death, finally i decide to learn how.



my 1st attempt on my own baju kurung.
wasnt that neat but yet
i'm proud of myself for trying to sew them on my own! :D


mula-mula belajar dengan cara pandang how my mom does that and that. EVEN CARA MATIKAN BENANG DI JARUM PUN AKU LUPA. kahkah. banyak kali juga kena marah. salah ambil benang la, jarum besar sangatlah, manik tak match, cara menjahit hancur lah dan macam-macam lagi. tapi redha kena marah. kalau tak macam mana nak mahir T_T




contoh jahitan manik. saya belajar dari situ.




my first attempt di atas kain kosong. colourful kan kan?
but i think its cute.




manik-manik..



dulang yang dikhaskan agar saya tidak menyepahkan manik-manik.



benang dan manik-manik. banyak sangat manik sebenarnya.



manik sangat mahal tahu? 1 paket kecil berharga RM3.90 dan ada yang menjangkau sampai RM5.90. gila mahal sama macam blink di handphone. satu papan RM12.90 :p




berbangga dengan hasil sendiri. tommorow i'm going to show this to my mom. bermula dari pukul 11.30 malam pukul 1.45pagi baru siap. aku pun tak faham kenapa it takes me so long.




esok target belajar jahitan manik yang lain.
ada 7 jahitan.baru belajar 3.




orang tanya saya kenapa saya selalu busy malas nak text kan? semua sebab saya busy dengan tidur, jaga rabbit dan download movie termasuklah bermain game serta melayan movie yang dah habis download. oh yeah, saya leka dengan youtube. dan terbaru, menjahit. maaf :)

0 comments :