May 08, 2014

Noor Arfa Batik, Melaka : Belajar mencanting Batik

Ini lah buat pertama kalinya driving ke Melaka dari Segamat seorang diri. macam tak sangka :'D sebab selama ni tumpang kereta orang je nak kesana. tiada motif turun ke sana ikut group of friends yang lain. dorang kesana untuk interview. saya datang tanpa sebab. hanya satu jela kot sebabnya. nak mencanting batik. sebab sejak sekolah menengah lagi teringin canting batik sendiri tapi tak ada -.- hampa.







so here we are di dalam Noor Arfa Batik house. tak ada gambar depan pintu masuk -.-'' sebab memory phone full masa ni. haip.




untuk yang berminat mencanting batik boleh contact Noor Arfa Batik di cawangan yang ada. mereka menawarkan kelas mencanting batik dengan deposit RM50 dan bayaran yuran RM35 seorang. hasil batik boleh dibawa balik ;)



alat mengguna untuk canting wax ke kain seperti latar belakang di atas.







mula mula kena tekap lukisan dulu di atas kain :)








lepas canting. ini untuk elak warna bercampur. 






asal nak ambil bunga ros tapi kawan dah ambil dulu. so saya ambil bunga raya.






kononlah pandai melukis.











warna bunga macam tie dye dah. tak ikut tema. main warna sahaja :)







hasilnya :'D








Rabeah's









bunga orkid by Rabeah :)








bunga ros by Zana :)









by Farah. tak tahu bunga apa :p








water color.









cantik kan? :)









 
rasa macam warna bunga tu dah sama tema dengan tema pemakain saya haritu. haha :P







malam pula merayau ke area Dataran Pahlawan.









dapatlah naik beca menggunakan student price RM20 for 2 person.

masa pertama kali aku naik kena tipu lah jawabnya. sebab perjalanan dia bawa tak sejauh macam di bawa malam tu. berbaloi jugalah RM20 yang dibelanja :)









 
masa ni duit aku takde. so macam moody sikit -.-'' sampai tak nak naik beca sebab takut duit tak cukup. last last naik juga. haha. teman beca saya, Fadh :)










beca paling comel. kami berenam naik beca so ada 3 beca :D








penghormatan.









3 beca.





farewell Malacca! :) till we meet again.




too many memories here.
sebab itu malam itu aku sayu. 




0 comments :